Συγκεντρωτικά στοιχεία των 35 ερωτήσεων-απαντήσεων των περίπου 110 συναδέλφων για τους προτεινόμενους στόχους στην Παιδεία από την ομάδα του Facebook “Βιολόγοι & Βιοεπιστήμονες”
| ΕΡΩΤΗΣΗ | ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ/ΓΕΝΙΚΑ |
| Κρίνετε σκόπιμο και σημαντικό για την εργασία μας να ξεκινήσει σύντομα μια σειρά ανοιχτών συζητήσεων (διαδικτυακά ή και με δυνατότητα δια ζώσης συμμετοχής) σχετικά με τα “γκρίζα θέματα” που συχνά απαντώνται στη Βιολογία τόσο στη διδασκαλία όσο και στα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων? | 97% |
| Για το ΓΕΛ θεωρείτε σκόπιμο να αλλάξει η δομή των διαγωνισμάτων (ανακεφαλαιωτικών, προαγωγικών και πανελλαδικών) ως εξής: Τα Α και Β θέματα μόνο με ερωτήσεις “κλειστού τύπου”, με διαβάθμιση δυσκολίας και οχι μόνο με στόχο την “ανάκληση γνώσεων”? | 81,4% |
| Για το ΓΕΛ θεωρείτε σκόπιμο να αλλάξει η δομή των διαγωνισμάτων (ανακεφαλαιωτικών, προαγωγικών και πανελλαδικών) ως εξής: Τα Γ και Δ θέματα με την ίδια με σήμερα δηλωμένη στόχευση, αλλά το Γ με ερωτήσεις σύντομης απάντησης? | 69,6% |
| Θεωρείτε σκόπιμο να δομούνται τα διαγωνίσματα και στο Γυμνάσιο με την ίδια-κατά βάση- λογική; | 78,5% |
| Αν απαντήσατε γενικά δεν συμφωνώ ή διαφωνώ στις δύο προηγούμενες ερωτήσεις , συμφωνείτε με την εξέταση υπό μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (πολλαπλών επιλογών – αντιστοίχισης-συμπλήρωση κενών) και σχετικά μικρού αριθμού ερωτήσεων ανοικτού τύπου (περιγραφής ή ανάπτυξης); | 61,8% |
| Έχει εξαγγελθεί η σταδιακή από τη σχ. χρονιά 2020-21 υποχρεωτική χρήση «τράπεζας θεμάτων» στο Λύκειο. Μια «τράπεζα θεμάτων» για τα βιολογικά μαθήματα θα πρέπει να είναι η ίδια με αυτή που εφαρμόστηκε για την Α΄ Λυκείου παλαιότερα και αυτή που διαμορφώθηκε για τη Β΄ Λυκείου; | 27,5% |
| Έχει εξαγγελθεί η σταδιακή από τη σχ. χρονιά 2020-21 υποχρεωτική χρήση «τράπεζας θεμάτων» στο Λύκειο μια τράπεζα θεμάτων πρέπει να έχει μικρές μόνο βελτιώσεις- αλλαγές σε σχέση με αυτή που εφαρμόστηκε. | 26,5% |
| Αν στην προηγούμενη ερώτηση απαντήσατε ότι διαφωνείτε ή γενικά δε συμφωνείτε, ποια είναι η άποψη σας για την παρακάτω πρόταση:Έχει εξαγγελθεί η σταδιακή από τη σχ. χρονιά 2020-21 υποχρεωτική χρήση «τράπεζας θεμάτων» στο Λύκειο. Η «τράπεζα θεμάτων» για τα βιολογικά μαθήματα θα πρέπει να είναι καινούργια για την Α΄ Λυκείου και τη Β΄ Λυκείου; | 79,5% |
| ΕΡΩΤΗΣΗ | ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ή και ΓΕΝΙΚΑ |
| Για μία νέα τράπεζα θεμάτων, ποια είναι η άποψη σας για την παρακάτω πρόταση: Μια νέα «τράπεζα θεμάτων» για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις με πάνω από 600 ερωτήματα όλων των τύπων; | 67.6% |
| Μια νέα «τράπεζα θεμάτων» για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις μετά από υποβολή προτάσεων των συναδέλφων- διδασκόντων, οι οποίες να αξιολογηθούν με δηλωμένα από πριν κριτήρια; | 91,2% |
| Μια νέα «τράπεζα θεμάτων» για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις συνεχώς και υποχρεωτικά ανανεούμενη ανά έτος; | 81,4% |
| Μια νέα «τράπεζα θεμάτων» για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις από τα θέματα της οποίας ο κάθε διδάσκων να αντλεί π.χ. το 80% των ερωτημάτων, ενώ το υπόλοιπο π.χ. 20% να είναι προσωπικής του διαμόρφωσης και μετά από πειραματική εφαρμογή μιας σχολικής χρονιάς; | 71,6% |
| Μια νέα «τράπεζα θεμάτων» για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις από τα θέματα της οποίας ο κάθε διδάσκων να αντλεί το 100% των ερωτημάτων; | 21,6% |
| Πως θα κρίνατε τη σταδιακή δημιουργία μιας «τράπεζας θεμάτων» για τις πανελλαδικές εξετάσεις, με θέματα που θα υποβάλλονται από βιοεπιστήμονες διδάσκοντες του μαθήματος και θα περιλαμβάνει 800-1000 τουλάχιστον ερωτήματα όλων των τύπων με διαβάθμιση δυσκολίας | 57,9% |
| Πως θα κρίνατε τη σταδιακή δημιουργία μιας «τράπεζας θεμάτων» για τις πανελλαδικές εξετάσεις, με θέματα που θα υποβάλλονται από διδάσκοντες του μαθήματος και θα ανανεώνεται μερικώς ετησίως; | 77,5% |
| ΕΡΩΤΗΣΗ | ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ή και ΓΕΝΙΚΑ |
| Πως θα κρίνατε τη σταδιακή δημιουργία μιας «τράπεζας θεμάτων» με τον ίδιο τρόπο δημιουργίας και ελέγχου για τις πανελλαδικές εξετάσεις από την οποία υποχρεωτικά θα επιλέγεται το 60% των ερωτημάτων; | 56,9% |
| Συμφωνείτε με την πρόταση να μπορούν να επιλέγονται θέματα και από τις υποχρεωτικές εργαστηριακές ασκήσεις, στο μέτρο που έχει διασφαλιστεί ότι αυτές μπορούν να πραγματοποιηθούν με τον εργαστηριακό εξοπλισμό του κάθε σχολείου; | 74,5% |
| Συμφωνείτε να θεσμοθετηθεί από το ΥΠΑΙΘ η δημιουργία ενός φόρουμ για τους συντονιστές βαθμολόγησης κάθε χρονιά, στο οποίο να ανταλλάσσονται θεσμοθετημένα οι απόψεις των διαφορετικών βαθμολογικών κέντρων; | 94,1% |
| Συμφωνείτε ότι, με δεδομένο οτι η ΠΕΒ δημοσιοποιεί ακριβώς μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις απαντήσεις και σχολιασμό των θεμάτων που τέθηκαν, είναι ασυμβίβαστο να συμμετέχουν μέλη του Δ.Σ. και της επιτροπής παιδείας της ΠΕΒ ως εισηγητές θεμάτων στην ΚΕΕ; | 53,9% |
| Πιστεύετε ότι η επεξεργασία και ο σχολιασμός των απαντήσεων των θεμάτων των πανελληνίων θα πρέπει να γίνεται από ομάδα Βιοεπιστημόνων και μετά από κάλεσμα των μελών της ΠΕΒ; | 82,4% |
| Συμφωνείτε τα μέλη της ΚΕΕ να αλλάζουν ετησίως ; | 83,3% |
| ΕΡΩΤΗΣΗ | ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ / ΓΕΝΙΚΑ |
| Συμφωνείτε να ανακοινώνονται τα ονόματα των μελών της ΚΕΕ ένα χρόνο μετά την πραγματοποίηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων; | 56,8% |
| Θεωρείτε ότι είναι καθοριστικής σημασίας για το διδακτικό αποτέλεσμα να διασφαλιστεί νομοθετικά ότι η Βιολογία (όπως και όλα τα διδασκόμενα μαθήματα) οφείλουν να διδάσκονται από διδάσκοντες με πιστοποιημένες, ανάλογες, πανεπιστημιακές γνώσεις και ότι αυτό οφείλει να διεκδικηθεί έντονα και σταθερά από την επιστημονική- συνδικαλιστική εκπροσώπηση του κλάδου μας; | 100% |
| Αν απαντήσατε ότι συμφωνείτε-απόλυτα ή γενικά- στην προηγούμενη ερώτηση, πιστεύετε ότι αυτό οφείλει να αφορά τη διδασκαλία της βιολογίας και στο Γυμνάσιο εκτός από το Λύκειο; | 95,1% |
| Συμφωνείτε ότι η επιστημονική- συνδικαλιστική εκπροσώπηση του κλάδου μας σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα βιοεπιστημών οφείλει να διαμορφώσει πρόταση για την επάρκεια πανεπιστημιακών γνώσεων (σε προπτυχιακό ή/και μεταπτυχιακό επίπεδο) των μελλοντικών διδασκόντων της βιολογίας στο σχολείο, ιδιαίτερα αν πρόκειται για μη βιοεπιστήμονες; | 93,2% |
| Με δεδομένη τη γεωγραφική κατανομή των σχολικών μονάδων στη χώρα, θα συμφωνούσατε στη διαθεσιμότητα σε δύο- το πολύ- κοντινές σχολικές μονάδες αν δεν καλύπτεται σε ένα μόνο σχολείο το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο, ώστε όλες, γενικά, οι σχολικές μονάδες-με εξαίρεση κάποιες πολύ μικρές μονάδες-να διαθέτουν εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων του ΠΕ04 | 91,1% |
| ΕΡΩΤΗΣΗ | ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ / ΓΕΝΙΚΑ |
| Συμφωνείτε στην ανάγκη να γίνει το συντομότερο μια εμπεριστατωμένη μελέτη από ομάδα συναδέλφων βιοεπιστημόνων για τη διερεύνηση των συνεπειών από έναν πιθανό διαχωρισμό του κλάδου ΠΕ04 στις επιμέρους ειδικότητες από τις οποίες αποτελείται; | 92,2% |
| Στο μέτρο που οι κρατικές δομές χρονίως δε το πράττουν ή γίνεται πρόχειρα και προσχηματικά, συμφωνείτε ότι ο επιστημονικός-συνδικαλιστικός φορέας του κλάδου σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα βιοεπιστημών πρέπει να οργανώνει ένα πλέγμα «σεμιναρίων επιμόρφωσης» (δια ζώσης και διαδικτυακών) για θέματα αιχμής στο πρωτοφανώς ανανεούμενο και μεταβαλλόμενο πεδίο των Βιοεπιστημών; | 97,1% |
| Συμφωνείτε με τη θέση: Οι επιτροπές τομέων (Παιδείας, Υγείας, Περιβάλλοντος κ.ά.) της ΠΕΒ οφείλουν να εκλέγονται από τα μέλη του αντίστοιχου τομέα της ΠΕΒ ; | 70,6% |
| Συμφωνείτε ότι, με εξαίρεση ανελαστικά κατεπείγοντα θέματα, η λήψη αποφάσεων από τις επιτροπές τομέων (Παιδείας, Υγείας, Περιβάλλοντος κ.ά.), θα πρέπει να γίνεται μετά από πρόκληση των μελών της ΠΕΒ; | 83,4% |
| Συμφωνείτε ότι απαιτείται η διαμόρφωση αξόνων ή πλαισίου ενός μελλοντικού προγράμματος σπουδών για τη διδασκαλία της βιολογίας όλων των βαθμίδων του σχολείου,η οποία θα πραγματοποιηθεί από τον κλάδο μας άμεσα- μέσα από ανοικτή διαδικασία; | 95,1% |
| Συμφωνείτε ότι οι προτάσεις αυτές (της προηγούμενης ερώτησης) οφείλουν να δημοσιοποιηθούν ευρέως; | 94,1% |
| ΕΡΩΤΗΣΗ | ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ / ΓΕΝΙΚΑ |
| Με δεδομένο ότι στην παρούσα συγκυρία ευρύτατα τμήματα του πληθυσμού απασχολούνται με βιολογικά φαινόμενα σχετιζόμενα και με την καθημερινότητα, συμφωνείτε ότι άμεσα- έστω και τώρα οφείλουν να παρθούν οργανωμένες πρωτοβουλίες διάχυσης στην κοινωνία των επιστημονικών, ερευνητικών και εργασιακών δεδομένων του τομέα μας; | 98% |
| Συμφωνείτε στην ανάγκη διαμόρφωσης ενός ( διαρκώς ανανεούμενου) καταλόγου ειδικών πανεπιστημιακών, ερευνητών ή εξειδικευμένων επαγγελματιών του κλάδου, ο οποίος (κατάλογος) θα παραδίδεται από τους επιστημονικούς μας φορείς σε όλα τα ΜΜΕ προς αναζήτηση από αυτά υπεύθυνης γνώμης για το κάθε σχετικό θέμα που αναφύεται; | 83,4% |
| Θεωρείτε ότι στα εξεταζόμενα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών πρέπει να εξετάζονται πανελλαδικά τόσο τα μαθηματικά όσο και η βιολογία; | 67,3% |
Π ΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ
- Για επιστημονικούς και αξιοκρατικούς λόγους πρέπει να ενοποιηθούν οι κλάδοι Θετικών σπουδών και Υγείας με 5 υποχρεωτικά εξεταζόμενα πανελλαδικά μαθήματα. Αυτό δεν αποκλείει να υπάρχει παράλληλα κι άλλος προσανατολισμός Θετικών σπουδών και Τεχνολογίας με Πληροφορική αντί Βιολογίας. Γενικά θα
ήταν πολλαπλώς ωφέλιμο να συμφωνήσουμε με τις άλλες επιστημονικές ενώσεις σε ένα διευρυμένο μπουκέτο τμημάτων σε κάθε πεδίο του μηχανογραφικού με πολλά κοινά τμήματα για κάθε προσανατολισμό. Εάν όμως η κυβέρνηση επιμείνει στα 4 πανελλαδικά μαθήματα τότε για να μην οδηγηθεί σε προφανή μαρασμό ο τομέας Υγείας οφείλεται να ενταχθούν σε αυτόν και τα τμήματα των σωμάτων ασφαλείας και να περιοριστεί η εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ μόνο από τον τομέα Υγείας.
- Εξάλλου εάν δε διαχωριστεί τελικά ο κλάδος ΠΕ4 – και πρέπει σύντομα να
ξεκαθαρίσουμε τι θέλουμε – θα ήταν προφανώς χρήσιμο να επιδιωχθεί ένας
βιολόγος να διδάσκει “ισότιμα” χημεία εφόσον φυσικά το χρειάζεται και το λέω γιατί έχουμε φτάσει στο σημείο όλοι να δοκιμάζουν να διδάξουν βιολογία ή ένα οποιοδήποτε δεύτερο αντικείμενο κι εμείς -επιτρέψτε μου- να παθαίνουμε αλλεργία με οτιδήποτε άλλο. Για την διευκόλυνση ενός τέτοιου σκοπού
χρειαζόμαστε οπωσδήποτε την βοήθεια της ΠΕΒ για τωρινές και μελλοντικές
ανάγκες (σεμινάρια, αλλά και συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα για πληρέστερη προετοιμασία των φοιτητών αντίστοιχα).
- Χρειάζεται ανανέωση των σχολικών βιβλίων της βιολογίας στο Λύκειο. Κατά προτεραιότητα στη Γ Λυκείου, μετά στην Β μετα στην Α. Αν δεν είναι δυνατό να ξαναγραφτουν, ας γίνουν έστω κάποιες διορθώσεις, στα προβληματικα σημεία της κατεύθυνσης και της γενικης της Γ
- Αναδιάρθρωση της ύλης από α γυμνασίου έως γ λυκείου 2 Στο γυμνάσιο να γίνει 2ωρο το μάθημα ή ας το καταργήσουν γιατί ως μονόωρο χάνεται
- Στη η λυκείου να αφήσουν το 7ωρο με την ίδια ποσότητα ύλης του Β τεύχους, όχι δηλ. και τα 2 βιβλία, μόνο το ένα
- Τα ονόματα της ΚΕΕ θα έπρεπε να ανακοινώνονται μετά το τέλος τον εξετάσεων. Εισαγωγή πειραμάτων σε όλες της βαθμίδες εκπαίδευσης, από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο.
- Αλλαγή σχολικων βιβλίων ενημερωμένων για σύγχρονα θέματα βιολογίας και σύγχρονες τεχνικές. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών βιολόγων πάνω στα σύγχρονα θέματα βιολογίας
Exbio Βιολογια και Κοινωνια